Monday, September 22, 2008

operasi membakar

Maka semalam aku pun membuat walnut butter cookies. satu bantal butter tu boleh dapat 80 biji jer. Apa eh biskut yang boleh pakai marjerin instead of butter?

Rasanya agak terlebih coco. Tapi malam ni aku nak buat lagi seround. How to make it supaya terasa butter itu? Maybe i should reduce my coco. instead of taruk 100gm, maybe i should just put 75gm? should I add a bit more icing sugar? but my daughter likes it. Dari 80 biji sekarang dah tinggal 70 biji. Tapi walnut tu kalau lagi banyak lagi best. rangup sikit. Itu kalau untuk rumah kat Kedah mmg cukup. Tapi kalau rumah mertua aku mana cukup nyer biskut 70 bijik tu. Diorang raya kan sebulan.

Biskut apa lagi aku nak buat ni. Tak boleh lah semua buat biskut cokelat. Nanti meja aku penuh dgn kaler brown ajer kan. Nak call mak aku tanya resepi biskut bunga cina lah. Tapi aku takde acuan untuk menyemprit pulak. Boleh tak instead of buat bentuk kuih semperit tu aku bulat2 kan aje. taruk ceri kat atas or just taruk dlm cookie cup?

7 comments:

Anonymous said...

boleh je anne, tapi make sure ko buat bulat2 kecik.. baru comel.. kasi geram orang tengok. peh tu kan kalau ko buat biskut butter (atau biskut nescafe) , tabur kelapa , letak cherry merah, pun vavavoom gak..bulat kecik2 tau, kalau besar, nyampah orang tengok kang!

mkck

Anonymous said...

Salam Anne,

Kalau hang dpt resepi biskut bunga cina tu....sudi2lah kongsi ngan kami sama ya, lama dah dok cari resepi biskut nie....

Setau haku lah kan, kalau biskut bunga cina tuhhh, guna acuan samperit baru cunnnnn & ngam, nampak klasik gitu, apa2 pun terpulang kat hang lah, janji cantik dan sedap dimakan ekkkk.....

DeLinn said...

ala anne, beli je la acuan samprit tu, sure tak mahal kot. mana jalan samprit tapi bentuk lain, tak masyukkkk anne hehehehe

Nani Shahabudin said...

masalahnya aku tatau mana jual acuan semperit tu

Anonymous said...

kedai cina jual baldi2 dan pinggan mangkuk tu ada la .. ko pegi kat queesntown sebelah pasar tu ada... tak pun kat jurong east st 24 belakang pasar, memang gerenti ada (mamposlaa kalau tak ada kang haha) rumah aku pun ada tapi plastik punya. suh hh carik kat kabinet wakakakaka!

Nani Shahabudin said...

ooo ada eh? ha ok ok petang karang aku carik.

sapa anonimus no. 2 ni? mintak resepi kat aku tak habaq nama

Anonymous said...

tudiah anne semangat buat kuih sudah mari katanya.. chaiyoo2