Wednesday, September 17, 2008

karipap ku yang pertama

Jasmine selalu ajak aku buat cookies. Tapi aku ni malas ya amat. Tahu tak aku dah beli hersyes chocolate chip dan berapa bulan dah untuk dibuat brownie tapi sampai sekarang tak terbuat. Ada ketika aku keluarkan bahan2 tu semua dari dalam almari tapi dah keluarkan pun, boleh masuk balik dalam almari. Mood nak baking2 ni belum mari laa. Dah ada oven baru pun masih bercinta lagi nak mem"baking".

Tapi kan sejak aku tersedar tentang masa-masa yang aku dah sumbangkan untuk anak2 aku ni kan, aku telah membuat apa tahu? aku buat karipap. For the first time in my life aku buat karipap from scratch. Lagipun bila aku tahu angah buat karipap..aku terfikir la jugak, "kalau angah boleh buat takkan aku tak reti, kan." Aku carik resepi kat Mesra.net. Tirula sebijik2 resepi tu. Intinya aku pakai kentang, onion dan daging. Style mak aku buat. Aku imagine rasanya mesti sebijik macam karipap mak aku ni.

Mimin and Harith excited nak tolong kelim. Aku ni bukannya reti pun kelim karipap. Dari dulu mak aku ajar tak reti2. Haritu aku hentam sajalah. Si Harith give up tak reti kelim, dia buatla design dia sendiri. Dia buat bentuk burger la..mcm2 lagi lah. Pastu mintak kat aku cookie press bentuk star. Nak main-main la tu dgn doh tu. Mimin boleh la jugak kelim tapi mcm aku gak la, herot petot jadinya bentuk karipap kami.

Oh, I'm proud aku dah pandai buat karipap. Tapi rasanya tak sama langsung mcm mak aku buat. Intinya agak gelap dan rasa rempah agak kuat. Mungkin mak aku tak letak jintan manis. Dalam resepi tu ada jintan manis. Kulitnya pun tak sama. Mak aku buat kulit gebu jer. aku punya agak liat. Tapi kulit tu aku tahu kenapa tak jadi. Sebab aku masukkan air terlalu banyak, so kenalah tambah tepung..no choice lah. Banyak pulak tu aku kena tambah. Pastu nak balance kan dia aku main campak2 jer lah butter. Agaknya pasal tu lah tak gebu kot. Tak rasa butter. Tak pa..balik kampung nanti aku nak belajar buat inti dari mak aku. Karipap mak aku is the best in the world! Aku nak anak-anak aku pun akan cakap karipap aku is the best in the world!

Oh lupa nak cakap. The first round yang aku goreng, i hid them away dalam oven...sebab hitam legam. minyak terlalu panas. My trademark, "wajib ada batch hangus"...hehehe.

5 comments:

Anonymous said...

ekekeke kelakar laa ko anne, siap sembunyikkan tu! dah buat tu dah bagus tau! erk aku gak yang masih belum2 reti nak masak2 nih. mkck.

Anonymous said...

kah kah kah sabo jeler..

eh anne aku pun semangat neh nak membuat karipap katanya..hiks

Arena said...

buat jangan tak buat..
takpe first try aku selalu gak fail or tak perfect, selalunya 2nd and 3rd dah ok..

Angah said...

hahahaha.. oopss! aku takat reti buat versi aku je le anne.. kekeke.. as usual, aku punya versi akan simple gila. harus tak leh masuk mana2 cookbook. tapi apa2pun, best tgk bila hasil tu abih dimakan, kan!

congrats yach! rajin2 le buat projek masakan dgn mimin.. esok2 dia ingat tu suma macam aku ingat dok dapur hadap mak aku buat tu suma! hik!

Nani Shahabudin said...

makcik: sebab selalu sgt aku hanguskan makanan..hehe.

bat: ko memang pandai masak kan bat.

arena: tu la. 2nd time buat dah tau la selok belok dia kot

angah: versi ko klu nak cepat memang berguna. yang aku buat tu kena la start dari awal. nak mendadukan bawang, daging dan kentang tu pun masakkk jugak tu.